Az összes gépjármű-biztosítási kárigény legnagyobb százaléka testi sérüléses balesetekhez kapcsolódik, melyek országonként szintén igen eltérő nagyságúak. Észtországban, Törökországban és Csehországban ezek a kárigények kevesebb, mint 4500 euró nagyságúak átlagosan, míg Franciaországban és Görögországban ugyanez 20 ezer euró feletti. Ez a hatalmas eltérés nagyrészt az orvosi ellátás költségeiben, valamint a kompenzációs gyakorlatokban tapasztalható különbségekkel magyarázható az Insurance Europe szerint.
A várható kárigényekben tapasztalható hatalmas különbségek, valamint az autóbalesetek gyakoriságát és súlyosságát befolyásoló számos egyéb tényező nagyrészt megmagyarázza, hogy miért határoznak meg különböző tarifákat a biztosítók az egyes országokban.
A gépjármű-biztosítási díjakban tapasztalható különbségeket az EU egyes tagállamaiban sokszor nem tartják összeegyeztethetőnek az egységes uniós piac koncepciójával, ugyanakkor a várható kárnagyságokat befolyásoló tényezők nagyrészt megmagyarázzák a díjak sokszínűségét – állítja az Insurance Europe alelnöke, Torbjörn Magnusson. Az egyes tagállamok szabályozása, társadalmi-kulturális és gazdasági környezete mind befolyással bírnak a biztosítási tarifák meghatározásában – teszi hozzá Magnusson.
A jelentés azt is megállapítja, hogy a gépjármű-biztosítások a leggyakrabban vásárolt nem-életbiztosítási termékek Európában, melyek a teljes nem-életbiztosítási piac 27,4%-át adják. 2013-ban a teljes díjbevétel ebben a szegmensben 123,5 milliárd euró volt.
A gépjármű-biztosítási piacon ráadásul rendkívül éles a verseny, mintegy 1000 biztosítótársaság nyújt fedezetet a 334 millió gépjármű számára. A legjelentősebb piacok – Németország, Franciaország, Olaszország, az Egyesült Királyság és Spanyolország – adják az európai gépjármű-biztosítási piac mintegy kétharmadát.
2004 és 2009 között a gépjármű-biztosítási kárkifizetések mintegy 10%-kal nőttek, melynek következtében a biztosítási kárhányadok 100% fölé emelkedtek 2009-ben, vagyis a biztosítások veszteségessé váltak. Természetesen itt is viszonylag nagy a szórás az egyes országok között: hazánkban azonban évek óta a legmagasabb, bőven 100% feletti évek óta.
2009-től a közúti balesetek száma csökkent, így a kárigények is mintegy 8,6%-kal csökkentek 2013-ig, ami kárkifizetéseket is 5%-kal lefelé nyomta.
Mindez, valamint a díjbevételek mintegy 5,4%-os emelkedése miatt a kárhányadok ismét 100% alá csökkentek 2012-re és 2013-ra, ami helyreállította a biztosítók jövedelmezőségét – olvasható a jelentésben. Sajnos hazánkban ez a tendencia nem volt megfigyelhető a vizsgált időszakban: a kárkifizetések nőttek, a díjbevételek pedig csökkentek.
Forrás: Biztosítási szemle